• Informatyka 5

        • W razie pytań i problemów z ćwiczeniami lub zadaniami piszcie na mój szkolny e-mail. Adres znajduje się w zakładce O mnie.

          Zadania i ewentualną podbudowę do nich jeśli nie było coś omawiane na lekcjach dostaniecie tylko 1 raz w tygodniu, czyli tyle ile macie lekcji informatyki w tygodniu.



          Nauczyć się jak udostępniać swoje projekty w Scratchu możecie z filmu: udostepnianie_scratch.mp4 (8MB).

          I jak nie widzisz przycisku udostępnij pdf: udostepnianie_instrukcja.pdf



          Tydzień: 1-5.06 i 8-15.06

          Temat: Tworzenie wykresów w arkuszu kalkulacyjnym.

          Na lekcji:

          • dowiesz się jak dopasować typ wykresu do danych z tabeli;
          • nauczysz się tworzyć i formatować wykresy w arkuszu;
          • wykorzystywać funkcję średnia.

          Lekcja: wykresy.mp4 (95MB)

          To już jest ostatni temat, w którym wprowadzam nowy materiał.

          W przyszłym tygodniu zostaną również wystawione oceny końcoworoczne.



          Tydzień: 25-29.05

          Temat: Podstawy arkusza kalkulacyjnego.

          Na lekcji dowiesz się do czego służy arkusz kalkulacyjny oraz jakiego typu dane możesz w nim używać  i nauczysz się:

          • zapisywać i otwierać skoroszyty;
          • dodawać arkusze do skoroszytu;
          • używać arkusza jak kalkulatora;
          • formatować tabelki z danymi;
          • tworzyć formuły wykorzystując podstawowe działania matematyczne i funkcje autosumowania;
          • kopiować formuły do innych komórek, aby przyspieszyć sobie obliczenia.

          Lekcja: arkusz_podstawy.mp4 (58MB)



          Tydzień: 18-22.05

          Temat: Sprawdzian wiadomości: Budowa komputera i sytemy operacyjne.

          W czwartek 21.05 o godz. 11 wszyscy jednocześnie bez względu na grupę piszą sprawdzian obejmujący:

          • systemy operacyjne i prawo autorskie;
          • budowę komputerów.

          Link i hasło do testu otzrymacie przez wiadomość w Librusie, w środę (20.05) . Mamy już to przeciwczone.

          Test rozpocznie się o 11 a zakończy o 11.25. Piszemy jak na lekcji kto się spóźni ma mniej czasu, kto nie napisze będzie musiał napisać to w terminie popraw.

          Pamiętajcie, że test możecie napisać na każdym urządzeniu z dostępem do internetu (komputer, smartfon, tablet). Podkreślam, że wszystko odbywa się tak jak już to macie przećwiczone z pomocą próbki z zeszłego tygodnia.

          Poprawy z dużym prawdopodobieństwem będą odbywać się w szkole po wcześniejszym umówieniu.

          Wiadomość z linkiem i hasłem zostanie również przesłana na Librusie do waszych Rodziców.



          Tydzień: 11-15.05

          Temat: Bezpieczna praca z komuterem. Budowa komputera.


          Jak wiecie tą część chciałem zrobić w szkole, ale ponieważ z tego tematu i tematu dotyczącego systemów operacyjnych, który był jeszcze w szkole również jest ocena, którą w razie czego musicie mieć możliwość poprawy muszę ją zrobić w tym tygodniu.

          Natomiast sprawdzian odbędzie się 21.05 o godzinie 11.00. Dostaniecie link i hasło do sprawdzianu. Sprawdzian jest wpisany w terminarz librusowy. Wszystkie grupy piszą jednocześnie.

          Będzie to test z pytaniami zamkniętmi (a, b, c, d) ale kilka odpowiedzi będzie prawidłowych. Jak to będzie przebiegało tłumaczyłem na konsultacjach. Reprezentanci klas byli obecni. Prosiłem aby przekazali nieobecnym jak to się będzie odbywać.

          Test można będzie napisać bez problemów korzystając z urządzeń mobilnych (smartfon, tablet)

          Odnośnie konsultacji następne w koleiny poniedziałek i pamiętajcie, że wchodzimy przez kliknięcie w link Dołącz w kalendarzu Librusa, a nie z Teamsów.


          Tydzień: 4-7.05

          Temat: Ćwiczenia na ocenę.



          Tydzień: 20-24.04 i 27-30.04

          Temat: Sadzimy kwiatki w Scratchu.

          Na lekcji nauczysz się:

          • spowodować by duszek podążał za kursorem,
          • rysować kwiatki,
          • zmieniać nazwy zmiennych,
          • wykorzystywać zmienne do zliczania np. ilości narysowanych kwiatków lub punktów w grze.
          • opisywać projekt.

          Lekcja: kwiatek.mp4 (71MB).

          Link do udostępnionego na koniec lekcji projektu: Szalony Rysowacz kwiatów. W moim projekcie jest jeden zbędny bloczek. Potraficie określić, który?

          UWAGA:

          W dniu 4.05. o godz. 12 zostaną zamieszczone zadania i szczegóły dotyczące obowiązkowych ćwiczeń na ocenę. 

          Przy tym temacie nic nie zadawałem ponad to, aby zanalizować sobie wszystko i powtórzyć przed ćwiczeniami.

          Szóstkowiczów i nie tylko:) zachęcam do zaglądania do podręcznika, robienia sobie wprawek z rozwiązywania zadań, które są pod tematami pomiędzy stronami: 94-112 (rozdział 4)

          Wiem, że materiału jest dużo i dla niektórych są to trudne zagadnienia, a jeszcze inni mają co nie co zaległości. Liczę na Wasze pytania w trakcie nauki.



          Tydzień: 15.04-17.04

          Temat na ten tydzień to: Wykorzystanie zmiennych przy rysowaniu figur.

          Z lekcji nauczycie się:

          • w jaki sposób tworzyć i używać Moje Bloki czyli to co programiści nazywają procedurami,
          • jak przenosić fragmenty kodu pomiędzy wieloma projektami,
          • jak w Scratchu zaprogramować duszka aby rysował trójkąt równoboczny,
          • w jaki sposób duszki czyli komputer podejmuje decyzje co zrobić jeśli napotka wybór.

          Przebieg lekcji:

          1. Jeśli nie masz projektu z kwadratem ściągnij sobie go sobie i wrzuć do Scratcha: kwadrat_5.sb3,
          2. Obejrzyj lekcję i rób ze mną ćwicznie (zaoszczędzisz sobie czasu później:) ): moje_bloczki_jezeli.mp4 (78MB),
          3. Wykonaj jedno z ćwiczeń przedstawionych na końcu filmu z lekcją. Pamiętaj, że pierwsze z nich jest bardzo trudne (jak to mówią TYLKO DLA ORŁÓWcool) a ocenę dostaniesz kiedy będę pewny, że robiłeś je sam i nie trzymajcie się sztywno moich rozwiązań. Macie być kreatywni!

          Wszelkie podpowiedzi otrzymacie tylko gdy do mnie napiszeciesmiley. Na wykonia



          Tydzień: 30.03-04.04 i 6.04-08.04

          Lekcja na ten i następny tydzień to: Wykorzystanie zmiennych i komunikatów. Jeżeli ktoś chciałby rozszerzyć swoją wiedzę to tematykę tą znajdziecie w podręczniku na str. 24-30 i 94-105.

          Film jest długi (50 min) a wraz z ćwiczeniami zajmnie z całą pewnością dwie jednostki lekcyjne. Możecie go oglądać w całości lub w dzieląc na dwie cześci:

          • pierwszą dotyczącą zmiennych (do 21 minuty) - w tym tygodniu.
          • drugą dotyczącą komunikatów (od 21 minuty) - w przyszłym tygodniu.

          Trenujcie systematycznie pytajcie jeśli czegoś nie rozumiecie, bo za chwilę ćwiczenia na ocenę.

          1. Plik z wstępnie przygotowanym projektem: zmienne.sb3. Plik proponuje sobie ściągnąć i otworzyć w Scratch, chyba, że ktoś lubi się męczyć z przygotowaniem duszków i scenywink.

          2. Film z lekcją i ćwiczeniami: zmienne.mp4 (132MB)

          Zachęcam do samodzielnego zrobienia ćwiczeń. Niech każdy zrobi tyle ile potrafi z moich propozycji, które znajdują się na końcu filmowej lekcji i jak zwykle można za nie otrzymać plusy lub oceny za wielki wysiłek. Oczywiście pod warunkiem przesłania linków projektów do mnie na maila.


          Moi pilni i trochę mniej pilni uczniowiewink, dostaliście ćwiczenie, z którego wszyscy Ci, którzy przesłali mi linki lub załączone projekty wywiązali się bardzo dobrze.

          Dostaliście "+" za doskonalenie własnych umiejętności. Zbierajcie je wykonując zadane ćwiczenia bo zostaną one za jakiś czas zamienione na oceny. Jeśli kogoś pominąłem proszę dać znać.

          Jednen z Was otrzymał również ocenę celującą. Mimo, że nie dokońca wyszło ale nie mogłem nie docenić i sposobów myślenia jak, i podejmowanych wysiłków. Oby tak dalej. Michale - BRAWOyes.

          Teraz czas na moje rozwiązanie przeanalizujcie je przed następną lekcją. Spróbujcie odpowiedzieć sobie co robią te nowe zastosowane przeze mnie bloczki Pióra. Przyda się.

          Link do projektu: prostokącik:-)

          Dajcie znać na maila czy zrozumieliście rozwiązanie.



          Tydzień: 23-27.03

          Offlinową wersję Scratcha można znaleźć pod linkiem: Scratch download, ale najlepiej pracować na swoim koncie wScratchu online.

          Tematyka lekcji na najbliższe  tygodnie podstawy programowania w Scratchu (w podręczniku znajdziecie je w dziale Lekcje ze Scratchem) a dzisiejszy temat lekcji to "Podstawy rysowania w Scratchu". Obejrzyjcie poniższe filmy:

          1. Czego się nauczymy: 00_scratch_rysowanie.mp4 (2MB)

          2. Scena i współrzędne - zrozum to dokładnie: 01_scratch_rysowanie.mp4 (14MB)

          3. Zostań scretchowym geometrą - narysuj kwadrat: 02_scratch_rysowanie.mp4 (51MB)

          4. Materiał dotyczący sceny i rysowania pierwszej figury okazał się tak duży (a jeszcze musicie sobie poćwiczyć), że o rysowaniu trójkąta powiemy sobie na następnej lekcji. Po obejrzeniu filmów wykonajcie następujące ćwiczenia, które udoskonalą Wasz programistyczny warsztat:

          a. Zaprogramuj duszka aby narysował prostokąt.

          b. Zaprogramuj duszka aby narysował kwadrat lub prostokąt tak aby każdy bok był inny, to znaczy aby miał inny kolor i grubość.

          Kto zrobi ćwiczenia może się nimi pochwalić przesyłając do mnie linki z udostępnionymi projektami lub jeśli robi projekty offline przesyłając pliki z projektami w załącznikach wiadomości poczty elektronicznej. Każdy chwalący dostanie plusika za samodoskonalenie, zbierajcie je bo zostaną zamienione na ocenysmiley. Czas aby się pochwalić macie do następnego wtorku.

          Nauczyć się jak udostępniać swoje projekty w Scratchu możecie z filmu: udostepnianie_scratch.mp4 (8MB).

          Jeżli ktoś będzie miał trudności w opanowaniu materiału lub wykoniu ćwiczeń, śmiało pytajcie na każdy mail odpowiem.


          Materiały i zadania na tydzień 13-20.03:

          Poniżej znajdziecie notatkę w postaci slajdu z ostatniej lekcji dotyczącej systemów operacyjnych (SO) oraz lekcji, której jeszcze nie mieliśmy dotyczącej budowy komutera i jego zgrożeń.

          Przypominam, że piszemy kartkówkę dotyczącą SO.

          Tematykę dotyczącą budowy komutera zrobimy na lekcji na "żywym organizmie" czyli komputerze, ale zagdanienie trzeba znać, aby lekcja przeszła sprawnie. Notatek nie będę już podawał można uczyć się ze slajdów lub przepisać tekst slajdów do zeszytu. Wybór należy do Wassmiley.

          Materiały przepięte w górę.

    • Kontakt

      • Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stawigudzie
      • (89) 512 61 12 budynek A,


        (89) 512 62 21 budynek B,


        (89) 523 70 31 Przedszkole
      • Dyrektor Anna Stokłos,

        Budynek A
        ul. Warszawska 5,
        11-034 Stawiguda
        woj. warmińsko-mazurskie,

        Budynek B
        ul. Leśna 1,
        11-034 Stawiguda
        Stawiguda
        Poland
    • Logowanie